Ben jij ook zo bang?

Daar zat ze dan, in mijn behandelstoel. Haar gezicht werd rood, haar ogen waterig. Een traan biggelde over haar wang. Ze vond het zo eng om hier te zijn. Ze is bijna 40 maar toch krijgt ze het Spaans benauwd als ze alleen al denkt aan de mondhygiënist. Dat geluid, het gevoel.  Angst breekt haar uit. Ze wil hier zoooo niet zijn! En toch is ze er. Ze zag een advertentie van me in de krant waarin ik uitlegde dat een behandeling bij mij in de praktijk helemaal niet pijnlijk hoeft te zijn, dat ik werk met een apparaat dat zo veel mogelijk voorkomt dat een behandeling pijnlijk is. Hoewel ik het niet kan garanderen dat het compleet pijnloos is, want dat hangt ook af van de conditie van het tandvlees, heeft ze toch haar moed bij elkaar geschraapt en de telefoon gepakt.

Pijnloos, dat wilde ze wel. Vooral heel erg pijnloos. Een eerdere ervaring in het verleden heeft gemaakt dat ze al heel lang niet meer geweest is. Maar ze weet dat het verstandig is om te gaan, want ze had al wel wat vage klachten.

Haar vriend had wel eens wat hints gegeven dat haar adem niet altijd even fris rook en dat de kleur van haar tanden ook wel mooier (lees: witter) geweest is en dan dat tandsteen!  Vorig jaar was ze al gestopt met roken, dat was al een hele overwinning en nu ging ze voor de 2e: een afspraak bij de mondhygiënist.

Maar soms kan angst zo verlammend zijn...

Ik geef haar een tissue en vraag haar of ze in het verleden mogelijk vervelende ervaringen met de tandarts en/of mondhygiënist heeft gehad.  “Wat maakt dat je het zo spannend vindt om naar de mondhygiënist te gaan?” Vraag ik haar.

Ze vertelde dat ze een keer eerder bij iemand anders is geweest en dat was geen succes.  “Ik heb zo veel pijn gehad, ook na de behandeling bij de mondhygiënist en het is gewoon geen fijn gevoel als die haken in je mond terwijl je achterover ligt ” vertrouwd ze me toe.

‘Sorry’, zegt ze terwijl ze me met rode ogen beschaamd aankijkt. Ik zeg haar dat het geen enkel probleem is, dat ik als mondhygiënist affiniteit heb met angstbegeleiding en dat ik hier regelmatig nascholing in volg. Ik stel haar gerust en leg uit dat het juist heel goed is dat ze haar angst met me deelt. Op deze manier kan ik er op in spelen en gaat zij met een goed gevoel naar huis en nóg veel  belangrijker, ze komt graag bij me terug omdat ze weet dat het oké is bij me en ze me kan vertrouwen, dat ik doe wat ik zeg en dat ik zeg wat ik doe.

Haar gezicht klaart al pratende wat meer op. Ze geeft aan dat ze eigenlijk wel graag een mooi, verzorgd gebit wil en er nu  echt voor wil gaan. Ze is nu al te lang aan het aanmodderen.  Ik vraag haar of het oké is als ik de stoel naar achteren doe zodat we samen naar de conditie van haar tandvlees kunnen kijken. Dat is oké en langzaam doe ik mijn behandelstoel naar achter, ik zet mijn bril en mondmasker op, trek mijn handschoenen aan en vertel haar wat ik ga doen. Ik spreek met haar af dat als ze wil dat ik stop of als ze wat wil zeggen of zo dat ze dan haar linkerhand op steekt, dan stop ik direct.

Door van te voren uit te leggen en wat ik ga doen, kan je je wat  meer ontspannen, leg ik mijn cliënt uit. Je weet wat er komen gaat. En door aan te geven dat je hand opsteken hét stopteken is, geef ik je een zekerder gevoel, feitelijk geef ik je de controle terug. En dat werkt! Mijn cliënt beaamt dat. 

Ze is blij

Ik doe de stoel weer omhoog, doe mijn handschoenen uit en vraag hoe het voor mijn cliënt was. Ze geeft aan dat het haar 100% meeviel. We hebben samen gekeken naar de mondgezondheid en aan de hand daarvan een behandelplan opgesteld. Ze geeft aan blij te zijn dat ze toch al haar moed bij elkaar heeft geschraapt en naar me toe is gekomen. Ze ziet haar tandentoekomst weer een beetje rooskleuriger in dan toen ze binnenkwam. We maken een vervolgafspraak en ik geef aan dat als ze niet meer weet wat ik ook al weer precies uitgelegd heb ten aanzien van de tips die ik gegeven heb, dat ze me dan gerust kan bellen of mailen. Ik geef haar het afsprakenkaartje en ze bedankt me voor mijn geduld.  “ik zie uit naar onze volgende afspraak ” zegt ze terwijl ze naar haar sleutels uit haar tas pakt.

 En daar doe ik het voor.

 

 

Herken jij je hier in?

Is dit herkenbaar?  Is naar de mondhygiënist gaan ook iets wat je liever niet doet, maar weet je dat je eigenlijk wel zou moeten? Heb je al wat klachten in je mond en wil je daar vanaf? Durf jij het aan om een afspraak bij me te maken, zodat ook jij een mooi, verzorgd gebit hebt? Want dat is echt mogelijk, ook voor jou!  Maak dan een afspraak online: www.frissegezondemond.nl of telefonisch: 06-25 10 25 63

Volg je me al op social media?

Insta: @gabriellemeestersinmondzorg   of op Facebook: @MeestersinMondzorg

 

Geef een reactie